Å norge

Hva er sport for deg?

Fiske kan være hobby, en fjelltur kan bli kalt friluftsliv. En rask tur til toppen blir fort sport, en energisk padletur er god trening.

– Alt dette er norging. Det samme er det når datteren din spiller en fotballkamp, sier markedssjef og medeier i Sport Norge, Jan Frode Skeie.

Den nye kjeden lager verb av navnet på nasjonen vår.
– Norge er til for å brukes. Det handler om å være aktiv, ofte utendørs. Du kan norge hele helgen, og det er du som bestemmer hva som er norging.

Hele Norge og utenfor Norge

Da de lokale gründerne bak seks MX Sport-butikker i bergensområdet, ved hjelp av investorer, i starten på 2017 kjøpte ut kjeden for å satse videre med begge hendene på rattet, kom navneforslagene. Ved hjelp av enda en investor skal Sport Norge ekspandere. – Vi trengte ikke å vokse, vi kunne drevet videre med de seks butikkene vi har. Men vi vil nå ta våre tanker om drift ut til større deler av landet, sier Skeie.

Både 7fjell og Westcoast var blant navneforslagene som kom inn, rett nok før noen visste at eierne hadde riksdekkende ambisjoner. Valget falt på Sport Norge.

– Det fungerer over hele landet. For så vidt utenfor landegrensene også. Vi har hatt en lang prosess med å velge navn og er veldig fornøyd med resultatet.

80 prosent av 20 prosent

Sport Norge starter med seks butikker, Os, Laguneparken, Sletten Senter, Åsane, Askøy og Sotra.

– Vi har fått mange spørsmål om merkevarer de siste månedene. Leverandørene vi hadde fra før viser begeistring for at det nå kommer en ny kjede. Med noen få store blir kjedene sittende og diktere prisene, for mye makt til grossister og kjeder er ikke bransjen tjent med.

– Noen få merker er ute av utvalget, men vi øker dybden på flere av de vi er størst på. Der vi kan velge mellom nordiske merker og andre har vi en filosofi om å velge nordisk. Samtidig forteller Skeie at 20 prosent av varene står for rundt 80 prosent av omsetningen. – Derfor øker vi fokus på det mest vesentlige med utvidet utvalg og gode priser på varene vi kjøper oftest. Vi går i dybden på sortimentet til flere av våre største leverandører og merker.

Ny nettbutikk

Sport Norge vil øke fra 6 til 20-30 butikker innen utgangen av 2018, alle med lokale medeiere. Grossistleddet er vekke, noe som skal komme både lokale eiere og kunder til gode. – Med nye nettsider og ny nettbutikk gjør vi oss mer tilgjengelige for kundene. Men vi vil holde på fokuset på produktkunnskap, og butikkene våre blir postkontor for henting. Det betyr at du kan handle hva du vil i nettbutikken, men hente varene i butikk.

– Vi vil beholde den personlige profilen og kontakten med kundene. Samtidig vil vi at kundene skal finne både informasjon og priser på de viktigste delene av utvalget.

Sport Norge åpner i Os, Laguneparken og Sletten Senter torsdag 13. september, i Åsane, på Askøy og Sotra torsdag 20. september. Markedsføringen blir styrt sentralt og det vil åpne ytterligere to butikker i Bodø og minst én ny Sport Norge i Hordaland allerede før jul.