Vi blir Sport Norge!

I et land der det ikke er noe som heter dårlig vær skal Sport Norge sørge for at hele familien er sikret gode klær og utstyr uansett forhold.

– Sport Norge skal være one-stop butikken for den aktive familien, sier medeier Jan Frode Skeie.  
Med nytt navn og ny profil skiller Sport Norge seg fra de andre sportsbutikkene, men fokuset på fagkunnskap, kvalitet og lokal tilhørighet tar de med seg fra MX Sport.

Norge er til for å brukes

Sport Norge har en profil og et navn som skal inspirere kundene til å ta i bruk hele Norge, enten om det er en søndagstur i fjæra med barna eller en to-ukers tur på Hardangervidda med vennegjengen. 
– Vi retter oss mot det typisk norske, mot tur, mosjon, lek og trening, og det skal vises i navn og visuell profil. Vi har brukt mye tid på å finne et godt navn. Vi var innom blant annet 7 Fjell og Westcoast, men fant ut at de i Nord-Norge ikke ville identifisere seg med det, sier Skeie og ler litt. – Nå har vi fått et navn som vi er stolte av, og som står seg i hele Norge, fra Lindesnes til Kirkenes. Og det vil stå seg bra i London også, sier han, og legger ikke skjul på at ambisjonene er store.
Innen utgangen av 2018 regner de med å ha 20-30 Sport Norge-butikker.

Satser på nordiske merkevarer

Sport Norge har fokus på kvalitetsvarer og merker fra de nordiske landene.

– Vi har de samme satsingsområdene som da vi var i MX Sport-kjeden, ski, sykkel, friluftsliv og teknisk bekledning, og vi vil ha mye av det samme utvalget i butikkene. Det som vil endre seg er at vi får færre leverandører, og satser på nordiske merker der vi må velge. Vi vil vise flere produkter fra hver enkelt leverandør og for kundene kommer det til å fremstå som om vi har et større utvalg, sier Skeie.

Han i Bodø kjenner Bodø best

De ansatte hos Sport Norge har 15-25 års erfaring fra bransjen, og fokuset er stort på service, fagkunnskap og lokal tilknytning.

– Hvert år deltar de ansatte på friluftskurs der de tester forskjellige produkt. De er også på skikurs der alle får teste alle skiene, uansett om de kan stå på ski eller ikke. I tillegg er det månedlige kurs på hvert fagområde for å sikre den lokale produktkunnskapen i butikkene. Med lokale drivere og eiere av butikkene er det rom for lokale tilpasninger når det gjelder innkjøp. Vi fjernstyrer ikke butikkene fordi han i Bodø kjenner Bodø best. Han har kontroll over markedet der, og vet hvilke produkter kundene vil ha.
Den lokale tilknytningen til butikkene vises også i hvem de sponser.
– MX butikkene i Bergen er kjent for å støtte lokale lag og organisasjoner, og det skal vi fortsette med i Sport Norge, over alt der vi har butikker. Det kan være sponsing av Røde Kors, fotballag eller andre organisasjoner. Dette er en viktig del av den lokale profilen vår, og skal videreføres, avslutter Skeie. 

Forfatter: 
Ann Karene Rasmussen