Bedre sent enn aldri

Løpeglede

Jonathan Albon helfigur

Først i en alder av 20 år, lenge etter de fleste andre, begynte britiske Jonathan Albon med konkurransebasert løping. En sen start satte ikke kjepper i hjulene for løpeglade Jonathan, og det gikk ikke lang tid før han virkelig begynte å bemerke seg i det britiske “Obstacle Course Racing”-miljøet (en ekstrem form for hinderløp).

Noen år senere kom det store gjennombruddet, da han vant både “Spartan” og “OCR” verdensmesterskapene i USA i 2014. Gevinsten ble global kjendisstatus, og muligheten til å drive med løping på heltid!

Selv om den løpekarrieren til Jonathan startet med “OCR”, har det alltid vært hans lidenskap å løpe - spesielt i fjellet. I 2014 fl yttet han til Bergen, og har brukt de syv fjell aktivt til å trene, forberede seg til konkurranser, men også til å nyte naturen og ta løpegleden inn over seg!

I dag er Jonathan en allround-utøver som konkurrerer både i “OCR”, men også i “Skyrunning” - en ekstrem form for fjelløp som foregår i bratte løyper i over 2000 meters høyde. Her er han pr. i dag regjerende verdensmester!

For Jonathan har nærkontakten med naturen vært en av de største motivatorene for å komme seg ut og trene, enten det er løping i fjellet, topptur på ski, økter med landeveisykkelen, svømming eller klatring. Han deler gjerne sine topp fem treningstips, som kan benyttes uavhengig av hvilken form for trening man bedriver.

JONATHAN ALBONS TOPP 5 TRENINGSTIPS:

  • Varier måten du trener på. Små endringer i distanse, varighet, underlag og hastighet fra økt til økt vil bære frukter i lengden.

  • Utfordre kropp og sinn hver økt. Sannsynligvis tåler kroppen din mye mer enn hva du kan forestille deg!

  • Se hver treningsøkt som et springbrett for veien videre! Det fi nnes alltid rom for å forbedre seg.

  • Forsøk å ha det gøy når du trener. Jo mer moro treningen gir deg, jo oftere vil du ønske å trene - som igjen gjør deg sprekere og flinkere!

  • Fokuser på å hente deg ordentlig inn etter hver eneste treningsøkt! Restitusjonen starter så snart du er ferdig å trene - lytt til kroppen!